Демократичні перетворення, що нині відбуваються в Українській державі, супроводжуються складними процесами реформування політичних, економічних і правових відносин. Однією з найважливіших складових цього вкрай непростого процесу є запобігання та протидія корупції.
Президент України П. Порошенко зазначив, що боротьба з корупцією є одним із пріоритетів для українського суспільства на сьогоднішньому етапі розвитку суспільства.
Корупція у певних умовах може стати реальною загрозою для існування держави, підриву її демократичних засад та економічної незалежності. Корупційні діяння створюють реальну загрозу національній безпеці та демократичному розвитку держави і негативно впливають на всі сторони суспільного життя.
Умови успішної протидії корупції - це антикорупційне законодавство та ефективне його застосування державними органами; політична воля керівництва держави; підтримка антикорупційних заходів держави громадянським суспільством. Кожна із цих складових відіграє у справі запобігання корупції свою особливу роль.
За словами Прем‘єр-міністра України В. Гройсмана: «Корупція – це те явище , яке забирає у нас наше майбутнє, і ми маємо здолати цей виклик. Реформи дають нам шанс і можливості, а корупція забирає у нас цей шанс і забирає можливості».
Твердо переконаний, що зниження рівня корупції - першочергове завдання для органів влади. Тому виконання антикорупційного законодавства України перебуває на постійному контролі керівництва Державної служби морського та річкового транспорту України (далі – Морська адміністрація).
Відповідно до Положення про Державну службу морського та річкового транспорту України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 вересня 2017 р. № 1095, Морська адміністрація є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури.
Морська адміністрація реалізує державну політику у сферах морського та річкового транспорту, торговельного мореплавства, судноплавства на внутрішніх водних шляхах, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства, а також у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості).
Загальна відомча політика Морської адміністрації щодо запобігання і протидії корупції в апараті Морської адміністрації та її міжрегіональних територіальних органів ґрунтується на принципах законності та верховенства права, формування негативного ставлення до корупції, об’єктивності та неупередженості, прозорості та відкритості, доступності, залучення громадськості до виконання антикорупційних заходів.
Для реалізації державної політики та створення ефективної системи запобігання та протидії корупції у сферах морського та річкового транспорту, торговельного мореплавства, судноплавства на внутрішніх водних шляхах, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства, а також у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості), у Морській адміністрації створено Сектор з питань запобігання та виявлення корупції. Основними завданнями Сектору визначено:
- Підготовка, забезпечення та контроль за здійсненням заходів щодо запобігання корупції.
- Здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства.
- Надання методичної та консультаційної допомоги з питань дотримання вимог антикорупційного законодавства.
- Проведення організаційної та роз’яснювальної роботи із запобігання, виявлення корупції.
- Проведення перевірки фактів своєчасності подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
- Здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів.
Заходами з реалізації засад загальної відомчої політики щодо запобігання і протидії корупції в структурних підрозділах Морської адміністрації та її міжрегіональних управліннях у 2018 році були:
- вжиття заходів щодо недопущення корупційних правопорушень чи правопорушень, пов’язаних із корупцією, в апараті Морської адміністрації та її територіальних органів;
- виявлення ризиків, які негативно впливають на виконання завдань в апараті Морської адміністрації та її територіальних органів;
- здійснення контролю за дотриманням антикорупційного законодавства, у тому числі шляхом опрацювання проектів нормативно-правових актів та організаційно-розпорядчих актів Морської адміністрації щодо відповідності законодавству та наявності в їх положеннях потенційних корупційних ризиків;
- вжиття заходів щодо виявлення конфлікту інтересів та його усунення, здійснення контролю за дотриманням вимог законодавства щодо врегулювання конфлікту інтересів;
- забезпечення своєчасного подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави;
- проведення службових розслідувань та створення умов невідворотності відповідальності осіб, які вчинили корупційні або пов’язані з корупцією правопорушення;
- удосконалення роботи з добору кадрів, підвищення їх кваліфікації та професійного рівня;
- забезпечення конфіденційності інформації про осіб, які добросовісно повідомляють про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, або про факти підбурення їх до вчинення корупційних правопорушень;
- інформування громадськості про результати роботи Морської адміністрації та її територіальних органів;
- забезпечення доступу громадськості до обговорення проектів нормативно-правових актів, що розробляються Морською адміністрацією;
- забезпечення відкритого доступу до публічної інформації та дотримання принципів прозорості при її публічному висвітленні на офіційному веб-сайті Морської адміністрації;
- залучення громадськості до формування та реалізації загальної відомчої політики щодо запобігання та протидії корупції, співпраця з антикорупційними відомствами.
З метою реалізації державної політики у сфері боротьби з корупцією, створення дієвої системи запобігання і виявлення корупції, а також формування ефективних механізмів участі громадянського суспільства у реалізації антикорупційної політики держави наказом Морської адміністрації затверджено Антикорупційну програму Державної служби морського річкового транспорту України на 2018 рік.
Метою Антикорупційної програми Морської адміністрації на 2018 рік є впровадження ефективної системи запобігання корупції в діяльності Морської адміністрації та її територіальних органів, подальше застосування та удосконалення механізмів прозорості, доброчесності, зниження корупційних ризиків та підвищення рівня довіри громадян до діяльності Морської адміністрації.
Антикорупційною програмою Морської адміністрації на 2018 рік визначено конкретні кроки для запобігання та мінімізації корупційних та повʼязаних з корупцією правопорушень державними службовцями, службовцями та працівниками Морської адміністрації, її територіальних органів. При її розробленні враховувались результати проведеного аналізу корупційних ризиків у сфері діяльності Морської адміністрації.
Зокрема, глибоко та всебічно проаналізовано завдання і функції Морської адміністрації, визначені у Положенні про Державну службу морського та річкового транспорту України, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 6 вересня 2017 р. № 1095
З огляду на те, що Морська адміністрація як центральний орган виконавчої влади, утворена у вересні 2017 року, а здійснює повноваження та виконує функції з реалізації державної політики у сфері морського та річкового транспорту з 22 серпня 2018 року − з дня набрання чинності актом Кабінету Міністрів України про можливість забезпечення здійснення Морською адміністрацією повноважень та виконання функцій (розпорядження Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. № 621-р «Питання Державної служби морського та річкового транспорту»), джерелами інформації для проведення оцінки корупційних ризиків визначено:
- нормативно-правові акти, що регламентують діяльність органів влади,
- структура та штатний розпис Морської адміністрації;
- Положення про Морську адміністрацію та її структурні підрозділи;
- посадові обовʼязки державних службовців, службовців та працівників;
- організаційно-розпорядчі документи Морської адміністрації, що регламентують діяльність з питань:
•кадрової політики,
•тендерних закупівель і забезпечення діяльності Морської адміністрації,
•надання адміністративних послуг у сфері діяльності Морської адміністрації,
•проведення контрольно-наглядових заходів у сферах морського та річкового транспорту, торговельного мореплавства, судноплавства на внутрішніх водних шляхах, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства, а також у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибної промисловості),
•дотримання вимог, обмежень, заборон, встановлених Законом України «Про запобігання корупції».
За результатами проведеної роботи ідентифіковано 16 корупційних ризиків в діяльності Морської адміністрації, здійснено їх формальне визначення та проведено оцінку виявлених корупційних ризиків. Також розроблено заходи з усунення (зменшення рівня) виявлених корупційних ризиків та визначено осіб, відповідальних за їх виконання, строки та необхідні ресурси.
23 листопада 2018 року рішенням НАЗК № 2684 Антикорупційну програму Державної служби морського та річкового транспорту України на 2018 рік погоджено.
Оцінка корупційних ризиків дозволила виявити найбільш вразливі до корупції процеси, у тому числі надання адміністративних послуг та здійснення нагляду і контролю.
Тому конкретні заходи, спрямовані на забезпечення прозорості і спрощення процедур при реалізації цих функцій, стали пріоритетними у діяльності Морської адміністрації.
Для забезпечення прозорості під час надання адміністративних послуг, створення можливостей для їх отримання в режимі он-лайн, обмеження впливу працівників Морської адміністрації на факт отримання адмінпослуг суб’єктом звернення, скорочення часу на їх отримання Морською адміністрацією створено Державне підприємство «Сервісний центр морського та річкового транспорту», основними завданнями якого є надання якісних та своєчасних послуг за принципом «Єдине вікно» із застосуванням сучасних інформаційних технологій; вживаються заходи щодо створення Єдиної операційно-інформаційної системи «АІС Морська адміністрація».
З метою належного здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності посадовими особами Морської адміністрації, розроблено відповідний наказ Міністерства інфраструктури України від 02.11.2018 № 522 «Про затвердження форми та опису службового посвідчення посадової особи Державної служби морського та річкового транспорту», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21 листопада 2018 р. за
№ 1315/32767.
Усунення (мінімізація) корупційних ризиків у діяльності Морської адміністрації забезпечується, зокрема, шляхом удосконалення нормативно-правової бази.
У 2018 році Морською адміністрацією розроблено та супроводжується проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення зміни до переліку органів державного нагляду (контролю), на які не поширюється дія Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Проект розроблений з метою включення Морської адміністрації до переліку органів, на які не поширюється дія мораторію на проведення заходів державного нагляду (контрою) у сфері господарської діяльності.
Також з метою удосконалення системи безпеки на морському та річковому транспорті розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 12 травня 2007
№ 722».
Важливим кроком у напрямі реалізації державної антикорупційної політики стало розроблення проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження критеріїв, за якими оцінюється ступінь ризику від провадження господарської діяльності та визначається періодичність здійснення планових заходів державного нагляду (контролю) у сфері безпеки на морському та річковому транспорті, торговельного мореплавства, судноплавства на внутрішніх водних шляхах, навігаційно-гідрографічного забезпечення мореплавства (крім суден флоту рибної промисловості) Державною службою морського та річкового транспорту». Розробляючи цей проект Морська адміністрація мала на меті приведення критеріїв у відповідність із законодавством та зменшення регуляторного впливу на суб’єктів господарювання. Розробці проекту передувала кропітка робота з аналізу переліку суб’єктів господарювання, що підлягають державному нагляду (контролю) у відповідній сфері господарської діяльності, з огляду на ступінь ризику від провадження ними господарської діяльності з метою недопущення зловживань щодо визначення періодичності проведення перевірок.
Наразі вказані проекти нормативно-правових актів перебувають на розгляді у зацікавлених міністерствах і відомствах для погодження.
Крім того, з метою запобігання корупційних або пов‘язаних з корупцією правопорушень співробітниками Морської адміністрації, впроваджено дієвий контроль за формуванням особового складу комісій для недопущення проведення перевірок одних і тих же суб‘єктів господарювання одними й тими ж посадовими особами Морської адміністрації. На постійній основі здійснюється системний аналіз результатів (актів, довідок тощо) проведення заходів державного нагляду (контролю) для виявлення фактів приховування порушень та незастосування заходів впливу до суб‘єктів господарювання або, навпаки, навмисного та безпідставного відображення фактів порушень.
У сукупності такі заходи дають можливість запобігати вчиненню корупційних або пов‘язаних з корупцією порушень.
Щодо роботи з викривачами. На виконання вимог розділу 8 "Захист викривачів" Закону України «Про запобігання корупції» створено захищену електронну скриньку для повідомлень викривачів, виділено окрему телефонну лінію, розроблено та затверджено Порядок повідомлень про корупцію, що надходять до Державної служби морського та річкового транспорту. Вся інформація про те, яким чином можна звернутись до Морської адміністрації і повідомити про факти корупції у її діяльності, розміщено на офіційному веб-сайті.
Сектором з питань запобігання та виявлення корупції протягом звітного періоду розглянуто та надано відповідь на понад 50 звернень громадян, проведено службове розслідування за фактами, викладеними в одному із звернень. За результатами цього розслідування не встановлено порушень чинного законодавства співробітниками Морської адміністрації.
Пріоритетом у діяльності Морської адміністрації - є забезпечення заходів для дотримання вимог антикорупційного законодавства щодо прозорості та доступу до інформації.
Крім цього, ведеться постійна системна робота, спрямована на упередження можливих фактів корупційних або пов‘язаних з корупцією правопорушень.
Так, протягом лише п‘яти місяців поточного року у Морській адміністрації проведено 4 лекційні заняття для співробітників і керівників та підсумкове тестування з питань знання вимог антикорупційного законодавства, зокрема на тему:
- Роз’яснення загальних вимог антикорупційного законодавства, можливостей повідомлення про корупцію;
- Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів;
- Поняття етичних стандартів поведінки осіб, уповноважених на виконання функцій держави;
- Актуальні питання подання декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.
- Якість засвоєних знань перевірено шляхом проведення тестування.
- До уповноваженого підрозділу звертаються службовці і працівники Морської адміністрації за консультаціями з різних питань: як правильно подати декларацію або зміни до неї; з‘ясування наявності чи відсутності конфлікту інтересів в окремих ситуаціях; про уникнення корупційних ризиків при укладанні договорів тощо.
- Також слід зазначити, що організація проведення навчань з підвищення кваліфікації працівників та державних службовців Морської адміністрації, у тому числі з питань, пов’язаних із запобіганням та протидією корупції, здійснюється Управлінням персоналом Морської адміністрації.
- Працівники та державні службовці Морської адміністрації беруть участь як у професійних програмах підвищення кваліфікації, так і в тематичних короткострокових семінарах з питань запобігання корупції, які проводяться на базі Всеукраїнського центру підвищення кваліфікації державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування, Національного агентства з питань запобігання корупції.
- Прикладом результативної діяльності Морської адміністрації у сфері запобігання корупції є виявлення порушення, пов‘язаного з видачою посвідчень судноводіїв малих/маломірних суден, виданих Управлінням Укртрансбезпеки у Запорізькій області. Про виявлені факти повідомлено правоохоронні органи. За результатами перевірки наданої Морською адміністрацією інформації СВ Олександрівського відділу поліції ГУ НП в Запорізькій області внесено відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12018080020002471, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 366 КК України. На даний час триває досудове розслідування.
- Отже, Морська адміністрація як центральний орган виконавчої влади постійно вживає заходів, спрямованих на створення ефективного механізму запобігання і виявлення корупції та конфлікту інтересів, забезпечення своєчасного усунення/мінімізації умов та причин виникнення корупційних ризиків у своїй діяльності, належного виконання посадовими особами положень та вимог, визначених положеннями про структурний підрозділ і посадовими інструкціями, та щодо відповідності прийнятих рішень вимогам законів України та інших нормативно-правових актів. Зроблено чимало.
- Проте залишається ще багато питань, які потребують вирішення у майбутньому. Це, насамперед, і удосконалення та приведення у відповідність до викликів сьогодення нормативно-правової бази у сфері морського та річкового транспорту; і виведення на новий якісний рівень процесів надання адміністративних послуг: створення сучасної архітектури сервісних центрів у вигляді «Open space» у містах Одеса, Херсон, Ізмаїл, Маріуполь; і впровадження заходів з імплементації положень директив та регламентів Європейського Союзу, зокрема шляхом створення інформаційної системи «АІС Морська адміністрація; і залучення до процесу оцінки корупційних ризиків у діяльності Морської адміністрації представників громадськості та експертів, які володіють знаннями про її внутрішнє і зовнішнє середовище; і багато іншої щоденної роботи із запобігання корупції в рамках реалізації державної антикорупційної політики, підвищення рівня професійної компетентності і правосвідомості посадових осіб Морської адміністрації.
- Як сказав сучасний американський філософ і політолог Френсіс Фукуяма: «Єдиний спосіб боротьби з корупцією – реальне верховенство права».