• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
  • English
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Все йде в «цифру» – голова Адміністрації судноплавства про зміни, на які очікують моряки

Опубліковано 28 вересня 2023 року, 16:31

Подати всі документи онлайн та отримати диплом, не витрачаючи шалені кошти на посередників та хабарі, – про таке українські моряки мріяли вже роками. Однак, замість обіцяного сервісу, лише отримували ще більше проблем, як то, наприклад, сюрприз у вигляді взагалі нелегітимного кваліфікаційного документа, яке коштувало зароблених за кілька місяців роботи грошей. І ось, нарешті, мрії почали збуватися – чесному дипломуванню бути. І в морських чатах з’явилися перші повідомлення від людей, які на власному досвіді впевнилися, що нова процедура працює.

Про те, з якими складнощами довелося стикатися в процесі реалізації ідеї, а також про наявні успіхи та плани інформаційному агентству «Юг.Today» розповів голова Адміністрації судноплавства Євгеній Ігнатенко. Спілкування відбувалося під час зустрічі з журналістами в представництві відомства в Одесі, де проходив черговий робочий день нашого співрозмовника.

Розмову ми почали з питання про створення цифрової бази даних моряків. Так, саме створення, бо, як виявилося, існує вона тільки в паперовому вигляді. Ба більше, у спадок від попередників нинішні працівники служби отримали всі документи у жахливому вигляді.

«Заходиш туди, а там все в мішках. Зверху все тече, все в плісняві. Ми все це розібрали, висушили. Там тисячі дипломних справ моряків. Все це люди перебирали вручну протягом шести місяців, приводили до ладу та систематизовували», – розповідає керівник Адміністрації судноплавства про те, як його команді довелося наводити лад в архіві служби.

За словами Євгенія Ігнатенка наразі наявна необхідність архів відцифрувати.

«Порахували. Це мільйони гривень. Шукаємо донорів. Перший етап це перенесення на електронні носії журналів видачі кваліфікаційних документів», – ділиться роздумами наш співрозмовник.

Щодо «Дії», а точніше обіцяних морякам нововведень в застосунку, Євгеній Ігнатенко каже, що завжди дотримується принципу «успіх любить тишу».

«Від нас довго чекали, щоб ми «дали» морякам «Дію». Я знав дату запуску з похибкою у два-три дні. Я розумів, що у ринка є потреба бачити ці зміни негайно. Але і розумів, що якщо я зараз скажу, то знов будуть якісь «палки в колеса», якісь суди… Ми і зараз готуємо пару цікавих проєктів, які мають допомогти морякам. І дати їх старту ми теж бачимо, але поки тримаємо цю інформацію в обмеженому колі», – каже голова Адміністрації судноплавства.

Проте про один з них Євгеній Ігнатенко все ж розповів. Йдеться про актуальну для багатьох моряків послугу – отримання медичних свідоцтв. Адміністрація судноплавства звернулась до Міністерства охорони здоровʼя з проханням переглянути Перелік закладів охорони здоров’я, що мають право проводити медичні огляди моряків. І саме в день нашої розмови АС отримала від МОЗ відповідь, що питання знаходиться на опрацюванні. Тож оновлений перелік медичних закладів, у яких українські моряки зможуть пройти медогляд та отримати необхідні довідки, слід очікувати вже найближчим часом.

«Ми зробили все для того щоб моряк мав «Дію», подачу та отримання документів за допомогою представника, комфортний сервіс в Моррічсервісі та Адміністрації судноплавства. Та насамкінець, моряк може просто відправити документи поштою. Тобто це п’ять способів подати та отримати документи. Тепер є можливість проходити тестування в Польщі», – прокоментував Голова відомства.

На момент нашої розмови простір для здачі іспитів в Польщі працював вже два тижні. За цей час, розповів голова Адміністрації судноплавства, заяву на іспит подали більше 300 моряків. 226 зробили це через портал Дія. Успішно пройшли тестування та отримали сертифікат – 139, не склали тест – 32. З тих, хто може похвалитися добрим результатом, близько 80 кадетів.

Коротко описав Євгеній Ігнатенко і процедуру подачі документів для проходження тестування в Польщі:

«Заявку моряк подає через «Дію». Система автоматично визначає дату та час іспиту. На іспит моряк приходить з паспортом. На стійці реєстрації встановлена відеокамера, як і передбачено законодавством, яка здійснює відеофіксацію. Відеоспостереження також встановлене в залі, де проходить тестування. Іспит проводяться за допомогою визнаної у всьому світі програми. І насправді статистика, яку ми на сьогодні маємо щодо кількості успішно пройдених тестувань, вона добра».

Також, за його словами, моряки можуть користуватися послугами представників, наприклад, адвокатів. Бо не у всіх є родичи чи друзі в Україні, на яких можна оформити довіреність і попросити їх привезти та забрати документи. Але це офіційно. І скільки моряк за це заплатить – то вже його справа.

Євгеній Ігнатенко підкреслює, що зараз для того, аби отримати диплом, моряк повинен мати потрібні знання та навички. А не купувати потрібні документи за шалені гроші.

«Раніше що відбувалося? Треті особи, за допомогою «кабінету моряка», продавали документи моряків людям, які ніякого відношення до роботи в морі не мали. Подейкують, що хабарі сягали 15 тисяч доларів. Людина купувала, думаючи, що зараз грошей заробить, витрати свої поверне, десь потім відучиться… Але були випадки, і не поодинокі, коли таких людей повертали з судна додому. Робимо все для того щоб такі випадки залишились виключно в пам’яті як урок «як непотрібно робити».

Ми розуміємо, що не всім подобається, що для отримання кваліфікаційних документів необхідні знання та підтверджуючі документи. Але ринок потребу кваліфікованих спеціалістів. І саме українські моряки будуть першими на цьому ринку», – впевнений голова Адміністрації судноплавства. 

Нині, правоохоронними органами перевіряються факти підробки кваліфікаційних документів, сумарна кількість таких документів наближається до тисячі.

Ми попросили Євгенія Ігнатенка надати перелік НТЗ, які наразі мають право проводити навчання та видавати морякам необхідні сертифікати. 

«З п’ятдесяти одного їх залишилося сімнадцять. Адміністрація судноплавства дуже скоро опублікує на офіційному сайті та буде актуалізовувати його постійно», – розповів керівник Адміністрації судноплавства.

Також він нагадав, що НТЗ – навчально-тренувальний заклад – це місце, де моряк може знайти відповіді на свої питання, дізнатись про те, що він упустив в своїй роботі, відновити те, що він забув, бо довгий час з цим не стикався, а не просто отримати папірець.

Щодо подальших планів, то, аби забезпечити моряків актуальною інформацією, Адміністрація судноплавства планує запустити чат-бот, який надаватиме відповіді на найбільш розповсюджені питання, зокрема і щодо дипломування. Тобто адреси представництв, графіки роботи, перелік необхідних документів, адреси НТЗ та іншу необхідну інформацію можна буде отримати в автоматичному режимі.

Далі, каже Євгеній Ігнатенко, фахівці відомства міркуватимуть над онлайн процедурами. Питання проходження КПК онлайн відноситься до компетенції навчальних закладів, в свою чергу, Адміністрація судноплавства робитиме все необхідне для якісної підготовки моряків.

«Все переходить в «цифру». Так само в «цифру» ми хотіли б піти з паспортами моряків. Водночас, для цього потрібно внести ряд законодавчих  змін.

Наразі ми вживаємо заходів щодо ратифікації 185 Конвенції, що дозволить цифровізувати ряд процесів. На сьогодні її ратифікували 33 країни. Розглядаємо можливості оформлення посвідчень особи моряка за межами території Україні. Це нівелює необхідність торгівлі ПОМами, тому що для чого платити за те, що можна отримати в законний спосіб», – окреслює плани наш співрозмовник.

Євгеній Ігнатенко також поділився з журналістами і інформацією щодо розробки програмного забезпечення з контролю інспекції суден. Процедура інспекції суден супроводжується можливими корупційними ризиками, так як цей процес пов’язаний з людським фактором. Тому готується ряд превентивних заходів з метою усунення будь-яких сумнівів в роботі як інспекторів так і інших посадовців, які працюють в даному напрямку.

«Найважливіше в нашій роботі отримувати результат, і він є: це прозорість, якість, доступність державних сервісів. Ми робимо все для того щоб Україна не просто була європейською країною, а дотримувалися європейських стандартів в усіх сферах», – підкреслив голова Адміністрації судноплавства. 

Діана ГЕРГІНОВА

ДЖЕРЕЛО