Через блокаду з лютого не працюють порти Одеси, Чорноморська, Білгород-Дністровського, Миколаєва, порти "Південний" та "Ольвія".
Окрім того, захоплені росіянами порти Херсона, Маріуполя, Бердянська, Скадовська. Росія вже оголосила про намір запустити порт у Маріуполі і вивозити метал, який там зберігався.
Заступник голови Державної служби морського та річкового транспорту Віктор Вишньов розповідає, що зараз через блокаду основні вантажні потоки намагаються перемістити на залізницю, автошляхи та порти на Дунаї (Ізмаїл, Рені, Кілія (частина Усть-Дунайського порту).
"Ці порти мають обмеження в навантаженні - зробити швидко днопоглиблювальні роботи там неможливо. Там ходять баржі, які можуть вивозити по півтори-дві тисячі тонн. І треба 15-20 барж, щоб замістити захід одного великого судна в нині заблоковані Миколаїв або Південний", - пояснює він.
Баржі йдуть Дунаєм до румунських та болгарських портів - наприклад кукурудза до Констанци, а соняшник в Русе, звідки їх везуть в інші країни.
За прогнозами Вишньова, морські порти на Дунаї не зможуть перебрати більше 15-20% товарообігу, який був до 24 лютого.
Тож уряд шукає інші шляхи.
Укрзалізниця намагається збільшити потік через західний кордон до портів Польщі та Литви. Заважає відмінність між українською широкою колією та європейською вузькою.
"Треба вирішувати це питання переставленням колісних пар. Зараз опрацьовується використання залізничних платформ: на платформу ставиться контейнер, завантажується, по широкій колії експортується. А потім біля кордону кран одразу перевантажує контейнер на состав для вузької колії - це заощаджує час і вирішує питання нестачі колісних пар", - пояснює Віктор Вишньов. Додаткова проблема - те, що в Польщі товарні потяги коротші: близько 20 вагонів, а не понад 50, як в Україні.
Уряд нещодавно оголосив, що Україна поступово перейде на європейську вузьку колію, але не ясно коли.
Блокада дуже вплинула на торгівлю. Подорожчали автоперевезення, збільшився час оформлення. Заявки на перевезення зараз оформляють ще ті, які надійшли в середині березня, розповідає на умовах анонімності директор брокерської компанії з центральної України:
"І це все накопичується, швидше не стає. ... Немає якоїсь єдиної схеми вирішення, кожен намагається знайти свій шлях, везти через той чи інший пункт пропуску".
За його словами, потрібна краща координація зусиль перевізників, залізниці та митниці, щоб товари проходили швидше.
"Треба або деблокада портів, або втручання держави, бо зараз порятунок потопельників - справа рук самих потопельників", - каже він.
Стаття доступна за посиланням: https://www.bbc.com/ukrainian/features-61601625?fbclid=IwAR32qvuNW-y1o34jW3N3VUAw-kOiWAkAW8sgIBTGLr3ddLYbKrzNql4V5c8