В рамках реалізації Плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, Адміністрація судноплавства бере участь у розробці нормативно-правових актів в порядку, передбаченому законодавством.
01 січня 2022 року набув чинності Закон України «Про внутрішній водний транспорт», відповідно до якого імплементовано положення директив та регламентів Європейського Союзу у галузі водного транспорту, відповідно до Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони, зокрема таких як:
Директива Ради 87/540/ЄЕС від 9 листопада 1987 року про доступ до перевезення вантажів водними шляхами для національного та міжнародного транспорту і взаємне визнання дипломів, сертифікатів та інших офіційних посвідчень кваліфікаційного рівня для провадження такої діяльності;
Директива Ради ЄС 96/75/ЄС від 19 листопада 1996 року про системи фрахтування та ціноутворення на національному та міжнародному внутрішньому водному транспорті Співтовариства;
Директива Ради 96/50/ЄС від 23 липня 1996 року про гармонізацію умов отримання національних свідоцтв капітанів для перевезення пасажирів та вантажів внутрішніми водними шляхами у межах Співтовариства;
Директива (ЄС) 2017/2397 Європейського Парламенту і Ради від 12 грудня 2017 року про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві та про скасування директив Ради 91/672/ЄЕС та 96/50/ЄС;
Директива Європейського Парламенту і Ради 2016/1629 від 14 вересня 2016 року, що встановлює технічні вимоги до суден внутрішнього плавання, вносить зміни до Директиви ЄС 2009/100 від 16 вересня 2009 р. і скасовує Директиву ЄС 2006/87 Європейського Парламенту та Ради від 12 грудня 2006 р. про встановлення технічних вимог до суден на внутрішніх водних шляхів та скасовує Директиву Ради 82/714/ЄЕС;
Директива 2005/44/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 7 вересня 2005 року про гармонізовані річкові інформаційні служби (РІС) на внутрішніх водних шляхах Співтовариства.
З метою реалізації положень Закону України «Про внутрішній водний транспорт», Мінінфраструктури затверджено низку наказів, які враховують норми Директив та Регламентів ЄС, які, зокрема, містяться в додатках до Угоди про Асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським Співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони (далі – Угода про Асоціацію):
Наказ Мінінфраструктури від 17 лютого 2022 року № 108 «Про затвердження Вимог до остійності суден ро-ро», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 16 березня 2022 року за № 330/37666. Наказом імплементовано норми Директиви Європейського парламенту і Ради 2003/25/ЄС від 14 квітня 2003 року про спеціальні вимоги до остійності пасажирських суден типу ро-ро (пункт 1839 плану заходів з виконання Угоди про Асоціацію, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 року № 1106 (далі – План заходів);
Наказ Мінінфраструктури від 28 січня 2022 року № 55 «Про деякі питання ведення суднового журналу судна внутрішнього плавання», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 березня 2022 року за № 363/37699. Наказом частково імплементовано норми Директиви (ЄС) 2017/2397 Європейського парламенту і Ради від 12 грудня 2017 року про визнання професійних кваліфікацій у внутрішньому судноплавстві та про скасування директив Ради 91/672/ЄЕС та 96/50/ЄС (пункт 1853 Плану заходів). Запроваджено єдину нову форму суднового журналу судна внутрішнього плавання, яка відповідає формі, встановленій резолюцією Європейського комітету з розроблення стандартів у галузі внутрішнього судноплавства (CESNI) (Додаток до Резолюції CESNI 2019-II-5 «Стандарти на судновий журнал»);
Наказ Мінінфраструктури від 31 січня 2022 року № 62 «Про затвердження Порядку присвоєння і нанесення на судна внутрішнього плавання унікального європейського ідентифікаційного номеру», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 09 березня 2022 року за № 308/37644. Наказом частково імплементовано норми Директиви Європейського парламенту і Ради (ЄС) 2016/1629 від 14 вересня 2016 року про встановлення технічних вимог до суден внутрішнього плавання, про внесення змін до Директиви 2009/100/ЄС і про скасування Директиви 2006/87/ЄС (пункт 1837 Плану заходів). Відповідно до статті 18 глави 3 Директиви ЄС 2016/1629 держави-члени повинні забезпечити, щоби кожному плавучому засобу був присвоєний номер ENI згідно з Європейськими стандартами, які встановлюють технічні вимоги для суден внутрішнього плавання (стандарт ES-TRIN). Номер ENI – це унікальний європейський ідентифікаційний номер, який використовується на міжнародному рівні для ідентифікації та опису судна внутрішнього плавання.
Уповноваженим органом у сфері внутрішнього водного транспорту з присвоєння суднам внутрішнього плавання номера ENI, забезпечення обліку та його присвоєння, продовжуючи нумерацію, яку здійснювало державне підприємство «Класифікаційне товариство Регістр судноплавства України», з метою уникнення дублювання номерів при їх присвоєнні, визначено Державну службу морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України;
Наказ Мінінфраструктури від 22 лютого 2022 року № 119 «Про затвердження форм суднових документів», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13 квітня 2022 року за № 416/37752. Оновлені форми суднових документів містять запис про присвоєний номер ENI;
Наказ Мінінфраструктури від 11 квітня 2022 року № 203 «Про затвердження Порядку реєстрації суден у Державному судновому реєстрі України та Судновій книзі України», зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 квітня 2022 року за № 439/37775. Форма Державного суднового реєстру України містить запис про присвоєний номер ENI;
Крім цього, прийнято постанови Кабінету Міністрів України, які враховують європейську практику:
Постанова Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 року № 408 «Про затвердження Порядку ведення Реєстру об’єктів інфраструктури внутрішнього водного транспорту». Відповідно до Порядку, об’єктам інфраструктури внутрішнього водного транспорту присвоюється 20-значний буквено-цифровий код місця розташування об’єкта - РІС-індекс, кодифікація, яка використовується в європейському судноплавстві;
Постанова Кабінету Міністрів України від 29 квітня 2022 року № 525 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 грудня 2015 р.№ 1186», якою внесено зміни до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів річковим, морським транспортом. Серед іншого, зазначеними змінами доповнено вимоги до ліцензіата у разі перевезення ним небезпечних вантажів та небезпечних відходів внутрішнім водним транспортом наявністю в штаті фахівця з управління діяльністю з перевезення вантажів, що відповідає Директиві Ради 87/540/ЄЕС від 09 листопада 1987 року про доступ до професійної діяльності оператора перевезень товарів національними і міжнародними водними шляхами, а також про взаємне визнання дипломів, сертифікатів та інших офіційних посвідчень класифікації для її здійснення. Норма набирає чинності з 15.01. 2024.