• A-
    A+
  • Людям із порушенням зору
Пошук
Шукати на порталі
або
серед нормативних актів

Українська делегація прийняла участь у Дев'ятому раунді консультацій Україна – ЄС з питань правових наслідків тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та м. Севастополь

Опубліковано 03 грудня 2021 року, 10:20

Українська делегація прийняла участь у Дев'ятому раунді консультацій Україна – ЄС з питань правових наслідків тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, захід відбувся 1 грудня 2021 року у м. Брюссель. 

В ході заходу Заступник Голови Держслужби морського та річкового транспорту Іванкевич Анатолій подякував європейським партнерам за підтримку та поінформував щодо систематичного порушення з боку Російської Федерації основоположних принципів міжнародного морського права та перешкоджанню вільному та безпечному судноплавству в Чорному та Азовському морях. Наведені факти наочно демонструють, що зафіксовані порушення створюють додаткову напругу та дестабілізують ситуацію у всьому Чорноморсько-Азовському басейні. 

Зокрема, було повідомлено, що після спорудження Керченського мосту, встановлення арок мосту та введення РФ додаткових обмежень на трафік суден, став неможливий прохід суден, висота надводного борту яких перевищує 33 м. Це призвело до того, що партнери українських портів змушені використовувати менші за розміром судна, що в свою чергу, призвело до подорожчання логістики та збільшення витрат вантажовласників. 

В результаті, починаючи з 2014 року, більш ніж у 2 рази зменшилась кількість суднозаходів до українських портів на Азовському морі (з 1789 до 800 судозаходів на рік). Через це порти регіону декілька разів перебували у стані повного простою, що призвело до несвоєчасного відвантаження продукції, невиконання місячних планів та, як наслідок, до значних економічних втрат.

Так, до будівництва Керченського мосту, через українські порти на Азові здійснювався експорт до країн Латинської Америки, Саудівської Аравії, Таїланду та Південно-Східної Азії. З початком воєнних дій тільки Маріупольський порт втратив традиційний вантажопотік – близько 4 млн т на рік вугілля та 3,5-4 млн т на рік металопродукції, – які йшли з підприємств Донецька, Макіївки, Єнакієва, Алчевська. Маріупольським портом було практично втрачено вантажопотоки вугілля, глини, частково металу США, країн Південно-Східної Азії та інших держав.

Починаючи з квітня 2018 року, російська сторона почала зупиняти судна для їх огляду та ідентифікації суднової команди. Враховуючи вартість простою судна (в середньому від 5 до 15 тис. дол. США за добу) деякі судновласники або взагалі відмовляються від маршрутів через Керченську протоку, або значно піднімають фрахтові ставки.

На підтвердження сказаному вище слід зазначити, що загальні обсяги переробки вантажів стивідорними компаніями в Маріупольському та Бердянському морських торговельних портах за період з 2014 по 2021 роки зменшилися майже у 2 рази (з 13 млн. тонн у 2014 році до 6,9 млн. тонн у 2021 році та з 4,4 млн. тонн у 2015 році до 1,2 млн. тонн у 2021 році відповідно).

Ситуація з порушенням свободи судноплавства у Керченській протоці та Азовському морі за останній час дещо покращилась завдяки послідовній допомозі та підтримці з боку Європейського Союзу. Однак, незважаючи на позитивні зміни, Російська Федерація продовжує порушувати основоположні принципи міжнародного морського права та заважати вільному та безпечному судноплавству, що завдає значних збитків українським портам та дестабілізує їх роботу, а також негативно впливає на розвиток регіонів українського Приазов'я.

Як відмитив заступник керуючого директора по Європі та Центральній Азії Європейської служби зовнішніх дій  Люк Дєвінт - це питання є надзвичайно важливим, дуже добре, що ми маємо змогу почути реальний стан справ. Європейський Союз буде розглядати питання надання допомоги портам України на узбережжі Азовського моря, які втрачають вантажапотік.