Державна служба морського і внутрішнього водного транспорту та судноплавства України за цей рік впровадила низку змін — від реформування самого відомства до цифровізації послуг для моряків. USM поспілкувався з керівником Адміністрації судноплавства Євгенієм Ігнатенком про структурні зміни, корупцію у галузі та плани відомства на майбутнє.
Довідка. До посади керівника Адміністрації судноплавства, Євгенієм Ігнатенко працював у «Нібулон» та «Грейн-Трансшипмент». З листопада 2020 року посадовця обрали депутатом Миколаївської обласної ради VIII скликання, був заступником голови фракції «Слуга народу».
У квітні 2022 року вступив до лав ЗСУ. Служив у 59-й окремій мотопіхотній бригаді імені Якова Гандзюка. Брав участь у бойових діях на сході та півдні України, зокрема у звільненні Херсона. 7 грудня 2022 року Ігнатенка нагородили орденом «За заслуги» ІІІ ступеня.
Компанія «Грейн-Трансшипмент» – як вона зустріла війну? Чи вдалося зберегти колектив та потужності?
«Грейн-Трансшипмент» — це вагома сторінка в моєму житті, але наразі вся увага повністю віддається роботі в Адміністрації судноплавства. Бо ті зміни, які намагаємось впровадити та зафіксувати, є надважливі.
Ви не берете ніякої участі у діяльності компанії? Чи вірно, що управління «Грейн-Трансшипмент» припинилось через посаду керівника Адміністрації судноплавства?
Моя участь в діяльності компанії «Грейн-Трансшипмент» припинилась ще до цього призначення. Для кожної людини настає такий момент, коли розумієш, що прийшов час рухатись далі й реалізовувати себе в інших сферах.
І тут став в пригоді попередній досвід, бо він дає змогу вирішити ряд проблемних питань, які давно назріли в морській галузі і які досі турбують морську спільноту. Це глобальні зміни, які, сподіваюсь, виведуть Україну на відповідний рівень на міжнародній арені.
Як змінились через війну задачі та функції керівника Адміністрації? Які цілі сьогодні ставить перед собою Адміністрація та особисто ви на цій посаді?
Мене призначили на посаду керівника Адміністрації судноплавства вже тоді, коли повномасштабна війна на території України тривала майже рік. Тому не можу порівняти, як орган та його керівництво функціонувало в мирний період.
Наша діяльність в період воєнного часу зосереджена на тих процесах, які ми можемо налагодити тут і зараз. Загалом удосконалюємо нормативну частину та працюємо над покращенням послуг для спільноти. Також концентруємося на планах післявоєнного відновлення галузі, щоб в день Перемоги України над окупантом відразу почати реалізацію — і для цього в нас має бути чіткий план.
Які зміни у менеджменті Адміністрації вам довелось впровадити? Чи легко піддається держструктура змінам та нововведенням?
Кадровий потенціал будь-якої структури – це, перш за все, люди. Тож перший час на посаді я спостерігав та аналізував; тоді підсилив команду Адміністрації судноплавства фаховими спеціалістами, зокрема, й тими представниками спільноти, які не з розповідей знають, що таке морська галузь.
Варто зазначити, що кадровий потенціал помітно знизився під час війни, велика частина населення виїхала за кордон або залучена до приватного сектора. На жаль, не спостерігаю великого бажання доєднатись до роботи в державному органі. Можливо, й через те, що за багато років втрачена довіра суспільства. Своєю чергою, робимо з командою все можливе, аби спільнота змінила свій вектор з «протиріччя» на «визнання» та «гордість», зокрема, й внаслідок успішної реалізації державної політики Адміністрацією судноплавства.
Які послуги вдалось впровадити чи оновити з початком вашої роботи в Адміністрації?
Адміністрація виконує ті функції, які довірила держава. Ми працюємо над їх якістю та прозорістю.
Найбільш очікуваною зміною серед морської спільноти був запуск абсолютно нової Державної кваліфікаційної комісії моряків, яка розпочала свою роботу в складі Адміністрації судноплавства. Намагаємося покласти кінець «схемам», які міцно осіли у сфері дипломування українських моряків. В цьому питанні найважливішими є прозорі процедури, так, як послуги з дипломування онлайн, які вже дуже скоро стануть можливими для всіх моряків.
Проте є коло «незацікавлених»: це ті, хто намагається зупинити процес прозорого дипломування моряків, зокрема, й в судовому порядку. Правоохоронні органи, зі свого боку, заявляють про підтримку змін у сфері дипломування, і хотілося б, аби їх дії співпадали з тим, що вони декларують.
Другий великий напрямок — це інспекції суден. Вже є розроблений план дій стосовно налагодження прозорих процедур в цій сфері, поступово переходимо до його реалізації. Сподіваюсь в цьому питанні заручитись підтримкою морських агентів та портових операторів.
З-поміж того, що вже вдалось повноцінно перезапустити, — система підтвердження кваліфікації судноводіїв малих/маломірних суден і водних мотоциклів, а також видачі міжнародного посвідчення на право управління прогулянковим судном. Користувачі вже можуть як обміняти документи, так і отримати нові. Відповідно до нової процедури, вже пройшли перші іспити за допомогою системи комп’ютерного тестування.
Намагаємось впроваджувати зміни на всіх напрямках діяльності Адміністрації, проте на це треба час — швидкість не завжди означає якість. Хочу відзначити, що дуже підтримує зміни команда міністра розвитку громад, територій та інфраструктури України Олександра Кубракова, зокрема і його профільний заступник Юрій Васьков. Без цієї команди спільнота чекала б на зміни ще дуже довго, тому вважаю, що все реалізоване — це наша спільна перемога.
Читав ваші роздуми про те, що монументи, які прославляють радянщину і росію, неприпустимі в Україні. Як ви вважаєте, чи можуть судна в Україні носити старі радянські назви чи треба підтримувати тренд на дерусифікацію назв суден?
Це не тренд, а необхідність в сучасних умовах. Вважаю, що дерусифікація в назвах суден є необхідністю для нашої країни. Наразі маємо позитивну динаміку, наприклад, перейменування суден, які належать ПрАТ «Українське Дунайське пароплавство».
Впевнений, що зміни будуть продовжуватись й надалі. А ми, своєю чергою, забезпечимо якісні адміністративні послуги, що пов’язані з внесенням змін щодо суден.
Документи для моряків через портал «Дія»: на якому етапі наразі реалізація цього проєкту? Хто допомагає вам у розробці цієї функції? Чи будуть ці документи визнаватись іншими державами?
До цього питання разом з нами залучені ще багато сторін. Це й Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури України, TAPAS Project/Прозорість та підзвітність у держуправлінні та послугах, а також Міністерство цифрової трансформації України.
Стосовно того, на якій стадії наша спільна робота, — ми невпинно наближаємось до запуску онлайн сервісів, пов’язаних з дипломуванням. Адміністрація судноплавства є державною інституцією, тому це дуже сильно впливає на швидкість впровадження змін, адже всі процеси та процедури мають бути узгоджені.
Ми перебуваємо в постійному контакті з міжнародними морськими організаціями — це International Maritime Organization (IMO), а також The European Maritime Safety Agency (EMSA). Вони проінформовані про зміни, які відбулись в процедурі дипломування моряків в Україні та підтримують нас в цьому напрямку.
Бізнес та моряки неодноразово скаржились на Адміністрацію через непрозорість діяльності та корупцію. Як вважаєте, чи вдасться змінити таке сприйняття держоргану?
Впевнений, що сприйняття Адміністрації судноплавства як корумпованого держоргану відходить в минуле, ба більше, я вже спостерігаю ці зміни. Зараз серед морської спільноти шириться немало позитивних відгуків щодо нашої діяльності, а також тих змін, які наразі впроваджуються. Ми постійно відчуваємо підтримку моряків. Звісно, серед них є й невдоволені, зокрема, й через те, що вони за кордоном не мають змоги підтвердити свою кваліфікацію дистанційно. Але цю проблему має вирішити запуск послуг для моряків на порталі Дія.
Скільки наразі моряків отримали від Адміністрації документи для виїзду з України? Чи були випадки, коли доводилось відмовляти?
Від моменту набрання чинності постанови Уряду від 02.09.2022 №992 понад 25 000 моряків вже отримали Підтвердження від Адміністрації судноплавства. Це є одна із необхідних умов перетину державного кордону під час дії воєнного стану. Наші співробітники щодня перевіряють документи, які моряки подають на розгляд. Якщо моряк успішно пройшов перевірку — він може отримати Підтвердження від Адміністрації судноплавства, підписане керівником або заступником. Надалі цей документ необхідно надати прикордонникам та у військкоматах.
В іншому випадку людина отримує відмову. Найчастіше заяви відхиляють з причин некоректного заповнення форми при онлайн подачі. В цьому випадку необхідно подати заяву знов, виправивши ті помилки, на які вказали співробітники Адміністрації в листі з відмовою.
Що ви першим ділом зробите, коли закінчиться війна?
Тут доречніше було б сказати «коли Україна переможе». Україна переможе. І для мене це не віра чи надія, це — знання. Війна внесла певні корективи. Тому перше, що я зроблю, – відвідаю порти в Маріуполі, Бердянську, та звичайно, поїду до синьо-жовтого Криму, будемо налагоджувати там роботу, в нашій великій незалежній країні.
Руслан Сорока